O projekcie
Projekt jest adresowany do młodzieży w wieku 15—24 lata, mającej kłopoty z wchodzeniem w dorosłość lub z funkcjonowaniem w rolach społecznych.
Cel projektu
Głównym celem projektu jest zmniejszenie zagrożenia wykluczeniem społecznym młodzieży. Cel ten będzie osiągany poprzez zastosowanie trzech różnych typów wsparcia w odniesieniu do każdego uczestnika projektu. Będą to:
- poradnictwo psychologiczne prowadzące do integracji społecznej i zawodowej,
- praca psychokorekcyjna i edukacyjna nastawiona na rozwój umiejętności i kompetencji społecznych niezbędnych na rynku pracy
- utworzenie i wsparcie funkcjonowania pozaszkolnego klubu środowiskowego dla młodzieży zagrożonej wykluczeniem społecznym
Cel główny zostanie osiągnięty poprzez realizację następujących celów szczegółowych:
- wzrost kompetencji intra- i interpersonalnych oraz rozwój umiejętności funkcjonowania społecznego
- wzmocnienie internalizacji adaptacyjnego, akceptowanego społecznie systemu norm i wartości,
- praca nad zwiększeniem motywacji i umiejętności funkcjonowania zadaniowego (w roli ucznia i w roli zawodowej po ukończeniu szkoły) oraz krystalizacja celów życiowych,
- zmniejszenie używania środków psychoaktywnych (narkotyki i alkohol),
- rozwój zainteresowań dzięki zaoferowaniu „twórczej alternatywy” w Pozaszkolnym Młodzieżowym Klubie Reintegracji Społecznej i Zawodowej.
Działania
Osiągnięcie celu głównego będzie możliwe poprzez podjęcie następujących działań przewidzianych w projekcie:
- młodzieżowe grupy psychokorekcyjne
- Pozaszkolny Młodziezowy Klub Reintegracji Społecznej i Zawodowej
będzie się odbywać w formie zajęć prowadzonych w 6 modułach tematycznych:
- reintegracja społeczna
- zajęcia realizujące strategiczne cele na rzecz równości
- socjalizacja kulturowa
- warsztaty reintegracji zawodowej
- wyrównywanie szans edukacjnych
- program ITC (program kształcenia kompetencji w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych)
- indywidualne poradnictwo psychologiczne
- letni obóz profilaktyczny
Zajęcia są bezpłatne.
Młodzieżowe grupy psychokorekcyjne
Młodzieżowe grupy psychokorekcyjne (90 godzin zajęć) proponowane uczestnikom Projektu „Skutecznie w dorosłość. Profilaktyka młodzieżowego bezrobocia” są odpowiedzią na zagrożenie zjawiskiem marginalizacji i wykluczenia społecznego młodzieży przeżywającej kłopoty psychoemocjonalne i społeczne wynikające z kryzysu dojrzewania, wchodzenia w dorosłość i problemów osobistych. Ich celem jest rozwijanie umiejętności i kompetencji społecznych niezbędnych na rynku pracy.
Program grup uwzględnia 15 modułów tematycznych:
- Integracja grupy. Cele, zasady pracy. Wprowadzenie norm grupowych, budowanie poczucia bezpieczeństwa, zaufania i otwartości.
- Radzenie sobie z własnymi emocjami
- Rozumienie siebie i innych ludzi
- Relacje z rodzicami i rodzeństwem (N)
- Budowanie satysfakcjonujących relacji z innymi ludźmi – partnerstwo, przyjaźń, koleżeństwo (N)
- Umiejętności komunikacyjne; Rozwiązywanie konfliktów; Umiejętności negocjacyjne (N)
- Kształtowanie postaw społecznych: otwartość, akceptacja, nastawienie na współpracę (N)
- Etiologia i mechanizmy uzależnień
- Mechanizmy wykluczenia społecznego; reorganizacja konstrukcji poznawczych dotyczących siebie i świata; radzenie sobie z wykluczeniem (N)
- Autoanaliza systemu wartości, wartości a system norm, wartości a sukces edukacyjny i zawodowy
- Identyfikacja i operacjonalizacja celów życiowych
- Autodiagnoza predyspozycji zawodowych w kontekście temperamentu, cech charakteru, zainteresowań
- Umiejętności realizacji zadań rozwojowych a sukces szkolny i zawodowy (N)
- Plany zawodowe – czym się kierować w wyborze drogi zawodowej (N)
- Podsumowanie, informacje zwrotne, planowanie rozwoju zawodowego.
Grupy są prowadzone przez pracowników Fundacji (psychologów lub pedagogów).
Pozaszkolny młodzieżowy klub reintegracji społecznej i zawodowej
Zajęcia prowadzone są przez psychologów, pedagogów, wolontariuszy oraz specjalistów. Odbywają się w 6 modułach.
- 1. Reintegracja społeczna
- Zajęcia prowadzone w grupach. Cel – trenowanie nowych zachowań oraz uczestnictwo w naturalnych procesach społecznych.
- 2. Zajęcia realizujące strategiczne cele na rzecz równości
- Podzielone są na 2 bloki:
a) cykl spotkań z przedstawicielami/kami różnych zawodów. Mają na celu przełamanie powszechnie funkcjonujących w społeczeństwie stereotypów dot. płci, niepełnosprawności, wieku i rasy.
b) zajęcia edukacyjne kształtujące antydyskryminacyjne postawy wobec równości płci i niepełnosprawności omawiające strategiczne cele na rzecz równości oraz bariery równości.
- 3. Socjalizacja kulturowa
- Wyjścia do kina, teatru, muzeum i na wystawy.
- 4. Warsztaty reintegracji zawodowej
- Blok zajęć kształcących umiejętności funkcjonowania zadaniowego, zwiększających efektywne pełnienie roli ucznia i – po ukończeniu szkoły – pracownika.
- 5. Wyrównywanie szans edukacyjnych
- 380 godzin korepetycji dla najbardziej potrzebujących uczestników.
- 6. Program ITC (program kształcenia kompetencji w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych.
- 20–godzinny program realizowany z wykorzystaniem komputerów, zwiększający kompetencje informacyjno–komunikacyjne uczestników.
Zespół zarządzający
- Tomasz Kowalewicz
- – kierownik projektu
- biuro@praesterno.pl 601 311 454
- Jan Latkowski
- – pełnomocnik Zarządu Fundacji Praesterno ds. realizacji projektu
- latkowski@pasad.pl 501 278 882
- Urszula Stajak
- – kierownik lubelskiego ośrodka Fundacji Praesterno, superwizor zespołu realizującego projekt
- urszulastajak@wp.pl 601 199 711
- Władysław Krasoń
- – kierownik części projektu realizowanego przez Consultor sp. z o.o.
- info@consultor.pl